Èxit de participació a la celebració del 406 aniversari de la Carta Pobla.
La jornada de portes obertes de l’Arxiu Municipal, organitzada per la regidoria de Cultura amb motiu del 406 aniversari de l’atorgament de la Carta Pobla d’Altea, despertava ahir, 11 de gener, gran interès per part de la població alteana que va voler conèixer de primera mà les particularitats de la dita instal·lació.
A la cita hi acudien mig centenar d’alteans i alteanes que van recórrer les instal·lacions conduïts per l’arxiver municipal, Pere Soler; alhora que van veure alguns dels documents més antics que es guarden en este arxiu i van saber-ne el contingut i la contextualització gràcies a les explicacions de l’historiador alteà, Juan V. Martín.
A la cita van acudir també diversos regidors de la Corporació Municipal, entre ells l’edil de Cultura, Aurora Serrat, que, al final, feia una valoració molt positiva de l’activitat i explicava el motiu pel qual s’ha decidit obrir les portes de l’Arxiu Municipal. “Este any per commemorar el 406è aniversari de la Carta Pobla hem decidit obrir l’Arxiu Municipal a totes aquelles persones curioses que volguessin veure que amaguen les seus parets i la veritat que estic molt satisfeta de veure la resposta de la gent del municipi i el seu interès per venir a descobrir este lloc i els que aquí s’amaguen, com a documentació antiga i actual que tramita l’Ajuntament”; comentava Serrat.
“Hem estat al voltant de dos hores descobrint els dipòsits que guarda l’arxiu i conversant entorn de la Carta Pobla i documentació tal com el primer llibre de decrets d’Alcaldia i diferents documents de donacions d’arxius particulars”; apuntava la responsable municipal de Cultura.
“Pense que moltes de les persones que han vingut a conèixer l’Arxiu Municipal, ara ho veuran amb altres ulls davant de la funcionalitat que realment este té per al poble d’Altea i que molts desconeixien”; concloïa Aurora Serrat.
Com a màxim coneixedor de la instal·lació, el seu arxiver, Pere Soler, introduïa els presents al continent i el contingut de l’Arxiu Municipal amb un recorregut per les diferents sales que el componen. A més, en cadascuna explicava el seu ús i el procés que segueixen els documents des que arriben a les instal·lacions, fins que entren a la cambra aïllada i climatitzada que els conserva. Una càmera que compta amb mesures de protecció documental com ara una temperatura constant de 19 graus i un sistema antiincendis.
Soler, descrivia l’Arxiu Municipal com “un departament de l’Ajuntament la primera funció del qual és recopilar, custodiar, conservar, tractar i servir la documentació que genera l’Ajuntament”. “Les instal·lacions consten de diferents zones, la de treball administratiu, la de recepció de documentació, la sala de consulta i el dipòsit documental”; assenyalava Pere Soler. Dipòsit documental a què ahir a la vesprada s’accedia en grups reduïts per les seues condicions ambientals que no han de ser alterades.
“En primer terme, l’usuari de l’arxiu és l’usuari intern de l’Ajuntament que en fa ús per resoldre tràmits, però el ciutadà també pot fer ús de les instal·lacions a través d’una petició a l’Ajuntament”, aclaria Pere Soler, que detallava que “si un ciutadà vol consultar documentació custodiada a l’Arxiu Municipal ha de cursar una petició al Registre General de l’Ajuntament; però també podeu acudir al propi arxiu i analitzada la vostra inquietud, si es tracta de la consulta a un document històric, podeu fer la petició al propi arxiu, omplint un formulari, que us permetrà fer la vostra consulta. Si es tracta d’un document no històric, sinó de gestió diària de l’Ajuntament referent als darrers anys, la petició s’ha de fer directament a l’Ajuntament”.
I per la seua banda, Juan V. Martín, un dels impulsors de la celebració de l’aniversari de la Carta Pobla a l’any 2010, indicava que “cada any ens reinventem a la celebració i s’han fet des de rutes històriques, fins a sopars temàtics i fins i tot una demostració de com pujaven els maxos per la Costera dels Maxos. Este any se’ns va ocorrer obrir al públic l’Arxiu Muncipal que, al capdavall, és on dorm la història de tots”. “Ha estat una activitat que ha tingut una molt bona acollida i en què a més de mostrar les instal·lacions i els documents, hem parlat de la importància que tenen estos. Hem tret diversos documents d’aquells que són atractius per al públic, com els censos dels anys 30 i 50 del segle passat, en què els assistents han pogut localitzar els seus familiars i també hem mostrat el Llibre de la Junta de Sanitat, que és el document més antic municipal que es conserva a l’arxiu i que explica precisament algunes de les epidèmies i les malalties més greus que es van patir a Altea a principis del segle XX. Precisament en un context de post pandèmia mundial en què ve bé recordar com s’afrontaven les coses fa més de 100 anys. I també hem mostrat el Llibre de Matrícula de Mar, el llibre on s’inscrivien els mariners del municipi”.
En paraules de l´historiador Juan V. Martín Devesa, “ha estat molt bé la iniciativa perquè la gent s’ha pogut embrutar les mans, tocar els documents, fer consultes i resoldre els seus dubtes. Al final es tracta de compartir una data tan important com és l’11 de gener i fer que siga una mica de tots”.