Select Page
  • La regidoria d’Educació finança el projecte ‘’El somni de volar’’ en el
    qual participen deu ajuntaments de la província d’Alacant, entre ells el
    d’Altea, tretze instituts i una trentena de professors

L’edil d’Educació, Aurelia Álvarez, presentava recentment el projecte
‘’El somni de volar’’, en el qual participen professors i alumnes dels
instituts d’educació secundària d’Altea, l’IES Altaia i l’IES
Bellaguarda. El projecte, que l’edil ha qualificat de ‘’pioner’’, està
finançat, per segon any consecutiu, des de la regidoria d’Educació i
conjumina l’àmbit de la innovació tecnològica amb un àmbit més
humanístic.

La proposta per a enguany és el projecte ‘’El somni
de volar’’ on s’utilitzen els drons com a eina per a formar al
professorat en projectes d’art, ciència, tecnologia i societat. ‘’El
somni de volar’’, és un projecte de l’empresa il·licitana ‘El Caleidoscopio, projectes de Ciència i Cultura’’, situada en la
Universitat Miguel Hernández d’Elx.

‘’Enguany el projecte està
vinculat als drons i els alumnes, a part de muntar el dron, han de
donar-li una utilitat social’’, indicava l’edil. Un dels aspectes
destacats del projecte és vincular la tecnologia més innovadora, amb un
àmbit social i humanístic, com ja van fer l’any passat amb el projecte
de ‘Teatre robòtic’. ‘’En aquesta activitat, en la qual va participar
l’Ajuntament d’Altea, al costat de dinou ajuntaments més, es tractava
que els alumnes programaren un robot per a, posteriorment, en diferents
assignatures, de forma interdisciplinària, feren guions, vestuari,
decorats i amb tot açò crearen i interpretaren una obra de teatre’’,
explicava Ricardo Domínguez, de l’empresa El Caleidoscopio.

Així mateix, Domínguez indicava que el projecte té diverses fases, ‘’en
la primera fase es determina qui participa, en aquest cas deu
ajuntaments de la província d’Alacant, entre ells el d’Altea, tretze
instituts i una trentena de professors. En la següent fase es duu a
terme la formació del professorat, que és la fase en la qual estem
actualment i, seguidament, es passa a la fase en la qual el professorat
forma a l’alumnat. Finalment, al maig celebrarem un esdeveniment de
presentació de tots els treballs, que hem denominat ‘La fira aèria’; on
es mostraran al públic en general i on els alumnes veuran el treball de
la resta de participants del projecte ‘El somni de volar’ ‘’.

Aurelia Álvarez destacava la importància de realitzar activitats
d’aquest tipus, a través de les quals els alumnes ‘’comprovaran que la
tecnologia està a l’abast de la seua mà, i que açò els anime i motive a
investigar’’.

‘’El projecte suposa una forma diferent
d’aprenentatge, un mitjà per a treballar no solament aspectes tècnics,
sinó artístics, socials i de comunicació amb els alumnes de
secundària’’, afegia una professora de Tecnologia de l’IES Belleguarda,
assistent al curs de formació per a professors.

El projecte es
pot adaptar a totes les edats dels alumnes de l’educació secundària,
entre els 12 i els 18 anys, segons el nivell de complexitat de cada
projecte.

L’edil agraïa al professorat de tots dos instituts
d’Altea l’interès en el projecte, així com per formar-se en aquestes
noves competències que, posteriorment, podran oferir als alumnes.

El Caleidoscopio, l’empresa encarregada de la formació del
professorat, és una organització dedicada a ‘’fer projectes que unisquen el món de la ciència, la tecnologia, la societat i la
cultura’’, com explicava Ricardo Domínguez. Dominguez afegia que ‘’en
aquesta formació del professorat s’uneix a professionals de diferents
disciplines com l’artística, l’antropològica, l’enginyeria i els estudis
de gènere’’.

Entre aquests professionals de diverses
disciplines, es compta amb la col·laboració d’Irene Maciá, del Museu
d’Art Extemporani i de Cristina Navarro, del projecte Flone.

Irene Maciá explicava la seua aportació al projecte a través de la
contextualització del que és el somni humà de volar. ‘’Mitjançant
referències històriques i antropològiques, treballem el procés creatiu i
artístic dels professors amb els seus alumnes, així com el disseny del
missatge que aquests donaran, volar al món, en la fira aèria del final
del curs’’.

Per la seua banda, Cristina Navarro del projecte Flone, s’encarrega de la part més tècnica en la formació del
professorat, com és el muntatge dels drons. Navarro destacava ‘’la
importància del procés tecnològic més humà i social, acostant-ho també a
perspectives de gènere, per exemple cosint a mà els motors i els
assemblatges dels drons’’.

Pin It on Pinterest