Dissabte passat donaven començament els actes de la Setmana Santa d’Altea. Després de la solemne missa cantada, l’església parroquial va acollir la presentació del cartell anunciador, obra de l’artista alteana Alicia Hernández, i la lectura del pregó a càrrec de Ramón Belda, rector de San Fulgencio, i anteriorment vicari a Altea. Així mateix, també es va presentar el vídeo de la Setmana Santa 2018, subvencionat per l’Ajuntament d’Altea, a través de la seua regidoria de Festes, per promocionar la nostra Setmana Santa. El rector d’Altea, José Abellán, com amfitrió, va conduir esta activitat.
A l’acte va assistir l’alcalde d’Altea, Jaume Llinares; el regidor de Festes, Vicent Ripoll; el president de la Junta Major de Confraries i Germandats; Pepe Serrat; els membres de les confraries d’Altea; els clavaris i clavaris d’honor de la comissió del Santíssim Crist del Sagrari; la reina infantil i les dames de les festes i una nombrosa representació de la societat alteana.
Una corona d’espines envoltant una flor de la passió amb un fons púrpura són els elements i el color protagonistes del cartell anunciador de la Setmana Santa alteana. Com va explicar la pròpia autora del cartell, l’artista alteana Alicia Hernández, llicenciada en Belles Arts i especialista en restauració i conservació, ‘’al cartell, tant la garlanda o orla formada per la corona d’espines com la flor del centre, són el tema religiós i al·ludeixen ambdues a la Setmana Santa. La corona d’espines és evident que representa la Passió de Crist i el seu sofriment i mort a la Creu. La flor, la passiflora caerulea, comunament anomenada flor de la passió, de simbolisme no tan evident, vol representar la resurrecció i la promesa de la vida eterna’’. Hernández va detallar que ‘’s’atribueix a l’ordre dels jesuïtes la identificació dels elements de la Passió amb les parts botàniques de la flor. Un simbolisme que, -com ella mateixa va assenyalar-, ja va tractar al 1610 el monjo benedictí Jacobo Bosio al seu llibre <
Segons l’autora, ‘’els deu pètals rojos a la base representen la sang de Crist i els deu apòstols que van estar presents. A la part superior es troba una corona amb molts filaments que representen la corona d’espines. A la part exterior del cercle central està representada la columna de la flagel·lació i sobre aquesta columna, a la part de la planta que porta el pol·len, estan representades les cinc nafres i en les tres parts de la passionera que rep el pol·len es representen els tres claus. Les llavors rojes com gotes de sang representen la sang coagulada’’.
La tècnica utilitzada és la pintura digital i domina el color el violeta o púrpura, ‘’ja que a la litúrgia catòlica simbolitza la penitència i el dol. En general el violeta és també símbol de la fe i espiritualitat’’. Així mateix, i en relació al 8M, l’autora també va recordar que és el color que identifica el feminisme i la lluita per la Igualtat de dones i homes .
Per la seua banda, Ramón Belda va pronunciar un pregó on va recordar la referència coneguda més antiga de la Setmana Santa d’Altea: la llegenda de la venerada imatge del Crist del Sagrari que Martín Ronda, de malnom Calderó, va portar des d’Algèria. ‘’Quan va arribar a Altea la imatge sagrada, -relatava el pregoner-, va romandre en diversos llocs del poble fins que el van traslladar a l’església parroquial on el sacerdot no li va fer massa cas. Va col·locar la imatge fora d’un lloc públic per a la veneració dels fidels, darrere de l’altar major, al trasagrari. Però, el poble va començar a anomenar-lo com el Crist del Sagrari i a professar-li la seua devoció. Malgrat la devoció del poble a la imatge, no eixia en processó. Un any, per Setmana Santa, a l’eixir la processó del Sant Enterro, es va escoltar un fort soroll dins de l’església, concretament darrere de l’altar major. L’estrèpit provenia del trasagrari, el Crist havia caigut però estava intacte i els claus seguien a la paret. El van tornar a col·locar i va seguir la processó. A l’instant es va tornar a escoltar el soroll, i es va produir la mateixa escena… El Crist havia caigut al sol i estava intacte. Amb cura el van tornar a col·locar sobre els claus. I de nou el soroll misteriós com a les anteriors ocasions. Per tercera vegada la imatge al terra i intacta. Els alteans van comprendre que aquella imatge del Crist crucificat volia eixir a la processó de Setmana Santa. Així va ser com la imatge del Crist del Sagrari va processionar per Altea per primera vegada un Divendres Sant’’.
Amb la lectura d’este pregó Belda afirmava que ‘’la Setmana Santa és el retrobament amb el nostre passat i amb la nostra història més íntima i el record agraït als nostres avantpassats que ens van llegar estes tradicions i costums tan nostres. Fe i tradicions unides a la celebració de la Setmana Santa d’Altea’’. Finalment, convidava a alteans i alteanes a participar de tots els actes de la seua Setmana Santa per seguir fidels a la fe i a la nostra història.