Select Page

El regidor de Comerç, Miquel De la Hoz, ha donat a conèixer l’informe de gestió de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor d’Altea, gestionada per la Unió de Consumidors d’Alacant. Un informe del qual es conclou que l’activitat de l’OMIC està creixent al municipi i els seus serveis són més utilitzats tant per consumidors i usuaris com per empresaris.

Durant el 2020 l’OMIC va atendre 372 consultes i va gestionar 116 reclamacions, destacant les referides a serveis públics amb un 47% i un 56%, respectivament. En concret, les consultes i reclamacions relacionades amb la telefonia.

SERVICIOS PÚBLICOS

L’edil de Comerç ha valorat de forma positiva l’increment de l’activitat de l’OMIC, “ja que això significa que el grau de coneixement i confiança en la gestió de l’oficina per part de la població local és cada vegada més gran, atès que es va estenent l’experiència dels nombrosos veïns als quals s’atén i que en gran nombre han aconseguit solució a les seues reclamacions o consultes”.

Miguel De la Hoz ha recordat que l’oficina és atesa per un tècnic expert en informació i assessorament en consum. La seua actuació és bàsicament informativa, d’assessorament, de tramitació de reclamacions i de denúncies per via extrajudicial en matèria de consum; comptant per a això amb el suport material i de recursos humans de la Unió de Consumidors a nivell estatal, autonòmic i comarcal.

El regidor ha explicat que “l’OMIC transmet al ciutadà quins són els seus drets bàsics com a consumidors i usuaris; així com els orienta i defensa enfront d’actuacions abusives o il·legítimes en relació a la compra d’un producte o contractació d’un servei”.

Atenent al total de consultes gestionades per l’OMIC d’Altea el passat any, 174 són sobre serveis públics; 63 sobre béns de consum i les consultes sobre serveis privats van ascendir a 135, entre les quals van destacar els serveis sobre companyies de segurs.

Pel que fa a les reclamacions, d’un total de 116 gestionades, 65 corresponen al capítol de serveis públics; 15 a el de béns i 36 a el de serveis privats.

SERVICIOS PRIVADOS

Quant als mesos de l’any que més consultes van registrar al 2020, van ser setembre amb 50 consultes, seguit de novembre amb 49. El setembre també va ser un mes destacat en reclamacions amb 19, seguit per juliol i febrer  amb 16 reclamacions.

El comerç ha patit un canvi dràstic, en incrementar-se les vendes en línia, on s’han traslladat tots els problemes de garanties, devolucions, canvis, etc. Amb l’excepció de les limitacions a l’exercici de drets que suposa treballar amb pàgines web que no estan situades en l’àmbit comercial europeu, i no estan per tant cobertes per la nostra legislació. No hi ha a penes incidència en el comerç local tradicional, potser per la proximitat amb el client i l’atenció més personalitzada.

S’observa de nou que les vendes de vehicles automòbils, se centren sobretot en la venda de segona mà; sobre el que s’adverteix irregularitats en les condicions de manteniment i revisió dels automòbils venuts. Per la qual cosa, l’adquisició d’un cotxe usat sol provocar incerteses i temors entre els usuaris: el seu estat, quilometratge, manteniment.

Destaca el nombre de consultes relacionades amb el sector de transports, que ha incrementat la seua incidència pel fet de cancel·lar-se multitud de desplaçaments de tota mena durant el període de confinament patit pel país. Tant per les empreses com per part dels clients que van desistir dels viatges contractats encara després de finalitzar aquest període. Això ha ocasionat també l’increment en consultes i reclamacions a agències de viatges, ja en el sector de serveis privats.

“Els resultats que llancen les estadístiques anuals del 2020 sobre consultes i reclamacions realitzades per l’OMIC, acrediten que els alteans i alteanes cada vegada tenen un major coneixement del servei i l’utilitzen”. Així ha conclòs Miguel De la Hoz, qui anima a la població a fer ús d’aquest servei d’informació i assessorament, ubicat a la planta baixa l’Ajuntament a l’Oficina de Comerç, els divendres de 10:00 a 14:00h, excepte en el mes d’agost en què no es presta aquest servei per tractar-se de període de vacances.

Pin It on Pinterest