Select Page

El regidor de Comerç, Miquel De la Hoz, ha donat a conèixer l’informe de gestió de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor d’Altea, gestionada per la Unió de Consumidors d’Alacant. Un informe de què es desprèn que l’activitat de l’OMIC està creixent al municipi i els seus serveis són més utilitzats tant per consumidors i usuaris com per empresaris.

Durant el 2019 l’OMIC va atendre 276 consultes i va gestionar 103 reclamacions, destacant les referides a serveis públics amb un 49%; en concret les consultes i reclamacions relacionades amb la telefonia i el sector de l’electricitat.

L’edil de Comerç ha valorat de forma positiva l’increment de l’activitat de l’OMIC, “ja que això significa que el grau de coneixement i confiança en la gestió de l’oficina per part de la població local és cada vegada més gran, atès que es va estenent l’experiència dels nombrosos veïns als quals s’atén i que en gran nombre han aconseguit solució a les seues reclamacions o consultes”.

Miguel De la Hoz ha recordat que l’oficina és atesa per un monitor, expert en informació i assessorament en consum. L’actuació del monitor és bàsicament informativa, d’assessorament, de tramitació de reclamacions i de denúncies per via extrajudicial en matèria de consum; comptant per a això amb el suport material i de recursos humans de la Unió de Consumidors a nivell estatal, autonòmic i comarcal.

El regidor ha explicat que “l’OMIC transmet al ciutadà quins són els seus drets bàsics com a consumidors i usuaris; així com els orienta i defensa enfront d’actuacions abusives o il·legítimes en relació a la compra d’un producte o contractació d’un servei “.

Atenent al total de consultes gestionades per l’OMIC d’Altea el passat any, 136 són sobre serveis públics; 49 sobre béns de consum i les consultes sobre serveis privats van ascendir a 91, entre les quals van destacar els serveis de bancs i finances.

Pel que fa a les reclamacions, d’un total de 103 gestionades, 57 corresponen al capítol de serveis públics; 16 a el de béns i 30 a el de serveis privats.

Quant als mesos de l’any que més consultes van registrar al 2019, van ser novembre amb 34 consultes, seguit de maig amb 32. El maig també va ser un mes destacat en reclamacions amb 13, però precedit per setembre amb 17 reclamacions.

El comerç acapara gran nombre de consultes referents a terminis de devolució, data de lliurament de les compres efectuades, garantia dels productes i fulls de reclamacions. En general el comerç implicat és el de franquiciats i grans superfícies; no hi ha a penes incidència en el comerç local tradicional, potser per la proximitat amb el client i l’atenció més personalitzada.

Les reclamacions sobre el sector comerç es focalitzen en les anomenades vendes fora de l’establiment i la gestió del dret de desistiment, que sovint les empreses venedores tracten d’incomplir.

En les estadístiques s’observa que la venda de vehicles de segona mà és un sector polèmic per les contradiccions tècniques en què es lliuren els cotxes venuts. És també de destacar l’increment en el capítol del lloguer de vehicles, en el qual es generen abusos consistents en la imputació de desperfectes o avaries i el seu cobrament sense la conformació i coneixement previ de l’usuari.

Destaca també l’augment exponencial de les consultes en el sector de venda online, quant al lliurament dels productes adquirits que es paguen per avançat i a les devolucions ja que no se sol  estudiar la política abans de realitzar la comanda.

“Els resultats que llancen les estadístiques anuals de l’2019 sobre consultes i reclamacions realitzades per l’OMIC, acrediten que els alteans i alteanes cada vegada tenen un major coneixement del servei i l’utilitzen”. Ha conclòs Miguel De la Hoz, qui anima a la població a fer ús d’aquest servei d’informació i assessorament, ubicat a la planta baixa l’Ajuntament a l’Oficina de Comerç, els divendres de 10:00 a 12:00h, excepte en el mes d’agost en què no es presta aquest servei per tractar-se de període de vacances.

 

Pin It on Pinterest