Select Page
  • La Consellera, Isabel Bonig, ha anunciat que l’electrificació arribarà a Altea en un termini de 4 o 5 anys
  • L’antic dipòsit de locomotores de l’estació d’Altea i l’antiga Fonda
    ‘’Gran Hotel La Marina” acolliran exposicions dedicades a la efemèride

L’alcalde d’Altea, Miguel Ortiz, ha rebut aquest matí a la Consellera
d’Infraestructures, Territori i Medi ambient, Isabel Bonig en l’Estació
del TRAM d’Altea, on s’han presentat els actes commemoratius amb motiu
del centenari del tren de la Marina Altea – Alacant, que es van a dur a
terme al llarg del mes de novembre. El primer edil d’Altea i la
consellera han tingut ocasió de visitar les instal·lacions de
l’estació, on una placa commemora el centenari.

L’Ajuntament
d’Altea i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) han
programat exposicions i conferències amb motiu d’aquest aniversari. A
l’acte de presentació de les les activitats commemoratives també han
assistit el director gerent de FGV, Pablo Cotino; el delegat de FGV a
Alacant, José Pacual Rubio; Manuel Pérez Fenoll, Diputat Provincial i
alcaldes i edils de la Marina Alta i Baixa, així com veïns de la
localitat.

La línia de ferrocarril, amb ample de via mètrica i
tracció a vapor, es va inaugurar entre Alacant i Altea el dia 28
d’octubre de 1914, i entre Altea i Dénia l’11 de juliol de 1915, amb una
longitud total de 92,7 quilòmetres. En l’actualitat, aquesta línia
forma part del TRAM d’Alacant, en concret la connexió amb Altea
pertany a la Línia 9 (Benidorm-Denia).

Miguel Ortiz ha agraït
la presència en l’acte de tots els assistents, autoritats i
representants de FGV, així com la col·laboració en les diverses
exposicions dels alteanos Vicent Serrat, Juan Vicente Martín i Ximo Romà. L’alcalde ha destacat la importància de l’arribada del tren a
Altea fa 100 anys, ‘’la qual cosa va suposar una fita en els mitjans de
transport de l’època, i va connectar Altea amb la capital de la
província, facilitant el comerç i el desenvolupament social i econòmic
de la localitat’’. Així mateix, l’alcalde ha incidit que ‘’és
imprescindible seguir modernitzant les infraestructures i els mitjans de
transport’’ i ha posat l’accent principalment en la futura
electrificació del TRAM a Altea, així com en la connexió ferroviària TRAM – AVE.

Per la seua banda, Isabel Bonig ha destacat que
“el servei que presta actualment el TRAM d’Alacant dóna continuïtat i
garanteix el futur dels 100 anys del ferrocarril a Altea. Aquesta línia
que uneix Alacant amb La Marina compta amb un passat centenari però per
davant té molts anys de vida com a transport vertebrador, capaç de
garantir la mobilitat de milers d’usuaris de les poblacions del nord
d’Alacant”.

La consellera ha explicat que “coincidint amb
aquest centenari, FGV està desenvolupant des del passat any un ampli
procés de renovació de la Línia 9 del TRAM d’Alacant que uneix Benidorm
i Denia, a través d’un Pla de Modernització, dotat amb més de 40
milions d’euros’’. I ha anunciat que l’electrificació del tram d’Altea
està prevista para dins de 4 o 5 anys, dins d’aquest Pla de
Modernització.

FGV ha adjudicat ja més de 17 milions d’euros
en diferents actuacions que permetran la instal·lació d’una moderna
xarxa de comunicacions, un sistema de protecció automàtica de trens, un
sistema de gestió de tràfic centralitzada i un renovat sistema de
bloqueig ferroviari, incrementant les condicions de seguretat de la
línia. Al seu torn, s’ha adjudicat el concurs per a la millora tècnica
dels sis trens dièsel de la sèrie MAN 2.500 en servei actualment.

“Gràcies a aquestes inversions, el TRAM d’Alacant comptarà amb una
xarxa completament renovada i que complirà moderns estàndards
d’explotació. Les actuacions redundaran en una major seguretat confortabilitat del trajecte, una gestió del tràfic ferroviari més
òptima i en un manteniment més eficient”, ha destacat Isabel Bonig.

  • Activitats previstes

  L’alcalde, Miguel Ortiz, i la consellera, Isabel Bonig, al costat de la
resta d’assistents, han visitat l’antiga Fonda “El Gran Hotel La
Marina”, situada al costat de l’estació d’Altea, que acull una exposició
sobre el “trenet” de la Marina. L’historiador local, Juan Martín
Devesa, ha sigut l’encarregat d’explicar els detalls de la mateixa.
L’exposició permet veure com s’organitzava la circulació en una estació,
així com aquells elements que utilitzava la brigada de Vies i Obres per
a exercir les seues funcions diàries i, finalment, una temàtica
relativa als efectes que l’engegada de el “trenet” va produir sobre el
desenvolupament social i econòmic d’Altea i la seua comarca. Aquesta
mostra està composta per peces de material ferroviari, documents i
fotografies inèdites, aportats per afeccionats al ferrocarril de la zona
i de l’arxiu de FGV. La Casa Fonda, propietat del alteà Ximo Romà, va ser construïda després de l’arribada del tren a Altea i manté
el mobiliari original de principis del segle XX.

Seguidament han
visitat l’antic dipòsit de locomotores de l’estació, on se situa una
reproducció a escala de l’estació d’Altea construïda per Vicent Serrat,
cap d’estació d’Altea des de 1990 a 2013, així com diferents elements
ferroviaris.

De manera paral·lela, s’han organitzat visites
guiades a les exposicions i conferències sobre el ‘’trenet’’ de la
Marina des de diferents punts de vista: històric, tècnic o social.

El muntatge de les exposicions i les coordinació de les visites guiades
i conferències seran dutes a terme en col·laboració amb FGV per Vicent
Serrat, cap d’estació d’Altea des de 1990 a 2013, i Juan Vicente
Martín Devesa, historiador i escriptor local.

  • 100 anys de història

Des de la seua inauguració, la línia de ferrocarril va representar una
notable millora de les comunicacions per a la comarca de la Marina. En
els primers anys transportava fins a Alacant i el seu port les més
variades mercaderies de la Marina, com a panses, fruites, hortalisses,
vins, joguets o material de construcció, transportant al retorn el guano que arribava al port d’Alacant i els grans i farines de La Manxa,
que arribaven per ferrocarril.

Poblacions intermèdies, com
Altea, Benidorm o Calp van veure facilitat el transport de mercaderies i
viatgers, molt especialment, a partir del creixement demogràfic que es
va experimentar amb l’arribada del turisme a algunes poblacions de la
comarca, entre les quals destaca Benidorm. Malgrat l’auge del transport
per carretera a partir de la millora econòmica dels anys 50, el
ferrocarril complia una funció social molt important com a mitjà de
transport econòmic, encara que no es va poder evitar la pràctica
desaparició del transport de mercaderies entre els anys 40 i 50.

Quant al transport de viatgers, va experimentar un notable augment a
partir dels anys 40, quan va duplicar el nombre de viatgers anuals. Si,
entre 1917 i 1936, la mitjana anual de viatgers estava sobre els
240.000, entre 1940 i 1950 va passar a superar els 550.000.
Posteriorment, en l’època en què el ferrocarril era explotat per FEVE,
concretament l’any 1973, es va superar la xifra d’1.100.000 viatgers,
coincidint amb la inauguració del primer tren turístic d’Espanya, “Llimó Exprés” dos anys abans, en 1971, mantenint-se la tendència en augment
fins al seu traspàs definitiu a la Generalitat Valenciana en 1986.

La línia Alacant-Dénia va ser traspassada en 1986 a la Generalitat
Valenciana. El 10 de novembre de 1986 es crea l’entitat de dret públic Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i la línia passa a
dependre d’aquesta.

Pin It on Pinterest